Wachtdienst Limburgse apothekers

Uw apotheek van wacht in uw regio

Vind een apotheek van wacht tussen 9u en 22u op volgende website.
Geef uw postcode in om de apotheek van wacht uit uw regio te kennen.

Om de apotheek met nachtwacht te kennen, bel tussen 22u en 9u naar: 078/05 17 33 (zonaal tarief)

  • Perfect witte tanden

    Witte tanden en een stralende glimlach: wie wil niet zo’n perfect gebit? Een wit en stralend gebit is een schoonheidsideaal dat we associëren met gezondheid en jeugdigheid. Maar: is een niet zo wit gebit dan ongezond? Absoluut niet! Maar je kan ze wél witter krijgen

    ERFELIJKHEID

    Sommige mensen hebben nu eenmaal wittere tanden dan andere. Het is voor een deel erfelijk bepaald of je een wit of eerder gelig gebit hebt. Dat heeft te maken met de kleur en dikte van het tandbeen, het weefsel waaruit tanden en kiezen zijn gebouwd. Die aangeboren kleur van tandbeen loopt van lichtgeel tot donkergeel. De glazuurlaag op onze tanden is zo goed als doorzichtig en daarom schijnt de kleur van het tandbeen door het glazuur heen.

    VERKLEURDE TANDEN

    Maar niet enkel erfelijkheid speelt een rol. Er zijn ook nog andere factoren die bepalen of je al dan niet wittere tanden hebt. Ouderdom bijvoorbeeld. Verouderen betekent dat het tandbeen in de loop der jaren donkerder wordt. Ook wordt de glazuurlaag met de jaren dunner, door slijtage. Zo schijnt de kleur van het (donkerder) tandbeen er meer doorheen. Ook tandbederf, een tandtrauma, een wortelkanaalbehandeling, medicijnen en grijze of zwarte vullingen kunnen verkleuringen veroorzaken. Ook oorzaken van buitenaf kunnen verkleuringen veroorzaken: roken, bepaalde voeding (koffie, thee, rode wijn), tinfluoride die in bepaalde tandpasta’s zitten en chloorhexidine mondspoeling (een desinfecterende mondspoeling die tanden en kiezen bruin kunnen doen verkleuren).

    GOEDE MONDVERZORGING

    Of je nu gezegend bent met witte tanden of net iets minder witte tanden: het is belangrijk om de natuurlijke glans van je gebit zo lang mogelijk te houden. En dan houd je er maar betere een goede mondverzorging op na:

    • Poets je tanden twee keer per dag, gedurende ongeveer vijf minuten. Gebruik een zachte tandenborstel met een kleine kop, zodat je overal goed bij kan. Een elektrische tandenborstel werkt ook goed. Gebruik een tandenborstel maximaal drie maanden.
    • Gebruik tandpasta met fluoride. Dat helpt je glazuur te versterken, waardoor je tanden minder kwetsbaar zijn voor zuuraanvallen.
    • Schenk tijdens het tandenpoetsen ook aandacht aan je tandvlees. Masseer het tijdens het poetsen zacht met de tandenborstel.
    • Flos elke dag je tanden om de ruimte tussen de tanden proper te houden.
    • Gebruik dagelijks mondwater. Dat helpt tegen tandplak en een slechte adem.
    • Ga twee keer per jaar langs bij de tandarts. Voor een controle en om eventuele tandsteen en aanslag te laten verwijderen en opnieuw wittere tanden te krijgen.
    • Elimineer zoveel mogelijk de stoffen die je tanden doen verkleuren uit je voedingsgewoonten.

  • 7 grote bacteriehaarden bij je thuis en op het werk

    Iedereen is vies van de wc-bril. Misschien leg je er zelfs toiletpapier op, alvorens te gaan zitten. En dat terwijl er blijkbaar voorwerpen zijn die we dagelijks gebruiken, die heel wat meer bacteriën bevatten. En er zijn zaken bij waar je niet aan zou denken.

    Nu, op zich hoeft dat ook niet zo’n superramp te zijn. Heel wat bacteriën zijn namelijk onschuldig en soms zelfs nuttig voor onze gezondheid. Denk maar aan onze darmflora.

    Maar toch is het belangrijk om voorzichtig te zijn, want er zijn ook bacteriën die je ziek maken. Voorbeelden ervan zijn salmonella, E. coli en staphylococcus. Ze zitten vaak in je eten, maar blijven ook op heel wat alledaagse voorwerpen zitten. Je ziet ze niet en je kan ze niet helemaal voorkomen. Maar hun aantal valt wel serieus te verminderen, mits wat schoonmaak.

    Dit zijn alvast 7 potentiële broeihaarden van schadelijke bacteriën, waarbij je maar beter extra aandacht hebt voor de hygiëne. We geven je ineens ook mee hoe dat te doen:

  • Wat is het verband tussen epileren en psoriasis?

    De huidziekte psoriasis kan heel hinderlijk zijn voor het dagelijkse leven, doodgewone dingen zoals scheren of ontharen zijn helemaal niet meer vanzelfsprekend.Gelukkig is de ziekte niet onverzoenbaar met epilatie, maar het moet wel op de juiste manier én met de juiste technieken gebeuren. Maar hoe ga je te werk zonder je broze huid te beschadigingen? 

    Wat is psoriasis?

    Psoriasis is een goedaardige, chronische huidziekte die heel hinderlijk kan zijn. Je herkent de ziekte aan de rode plekken die in mindere of meerdere mate bedekt zijn met witte schilfers van dode huid. Er zijn verschillende soorten en gradaties psoriasis, maar de meest voorkomende is degene waarbij psoriasis zones aantast zoals je knieën.

    Veilig ontharen

    Ontharen als je psoriasis hebt is niet simpel, maar niet onmogelijk. Als je de juiste voorzorgsmaatregelen neemt kan je irritatie of blijvende letsels voorkomen:

    Mijd de zones met psoriasisplaques. Laserontharing is één van de betere opties voor psoriasis, omdat de specifieke techniek heel gericht werkt. Want deze soort ontharing pakt enkel de melanine van de haartjes aan. Zo wordt bijkomende schade in de huid maximaal vermeden, in tegenstelling tot andere technieken zoals ontharingscrèmes - en was die voor chemische irritatie kunnen zorgen.

    Algemeen is waxen de minst aangewezen methode bij psoriasis. Het veroorzaakt naast mechanische schade ook thermische schade door de warme was.

    Wil je elektrisch ontharen met een epilator? Dat is mogelijk, maar is niet zonder risico's. Als je met het toestel over een dike psoriasisplaque gaat, bestaat het risico dat er schilfers meekomen en dat kan letsels veroorzaken.

    Een belangrijk weetje om te onthouden: Als de psoriasisplaques dik zijn, zullen de haartjes op termijn onder een laag schilfers komen te zitten en dus geen problemen meer geven.

    Ga bij het scheren van gezonde zones dus altijd zachtjes en voorzichtig te werk. Psoriasis geeft in ongeveer 30 %van de gevallen jeuk. Kies daarom liever voor verzachtende crèmes en zachte zeepsoorten.

    Voorzorgsmaatregelen

    • Ga altijd zachtjes te werk
    • Probeer tijdens het ontharen elk letsel te voorkomen, ook op de gezonde zones
    • Nooit de psoriasisplekken zelf ontharen (die hebben dat trouwens niet nodig)
    • Breng geen warme (of koude) was rechtstreeks op de psoriasiszones aan, anders kunnen ze erger worden
    • Ga nooit meer dan één keer over de te scheren zone

  • Moe? Dat ligt misschien wel aan je eetpatroon

    Er zijn verschillende oorzaken van vermoeidheid, waarvan te weinig of slecht slapen de meest voor de hand liggende is. Maar ook je voedingspatroon kan een handje ‘helpen’, bijvoorbeeld als:

    1. je maaltijden overslaat. Dit kan een diepe duik in bloedsuikerspiegel veroorzaken, wat een vermoeid gevoel geeft.

    2. je te veel koffie drinkt. Yep, tegenstrijdig maar toch waar: de caffeïneboost van de ochtend, die je gebruikt tegen vermoeidheid, kan een dal veroorzaken in de namiddag. Met als gevolg dat je meestal terug naar caffeïne grijpt…

    3. je niet ontbijt. Het is en blijft een belangrijke maaltijd om je door de ochtend te helpen. Geen honger? Neem dan iets (gezond) mee, zoals yoghurt en muesli voor als je honger krijgt.

    4. je vaak bereide maaltijden eet. Te veel vet, te veel zout, te veel suiker, te veel calorieën, en meestal voel je je niet eens verzadigd.

    5. je voortdurend zin hebt in suiker. Je lichaam heeft energie nodig dus schreeuwt het om suiker. Probeer meer (magere) proteïnen in je voeding te verwerken.

    6. je fruit ‘vergeet’ te eten. Fruit heeft twee voordelen: vitamines en het bevat ook best veel suiker. Een gezonde manier om aan je energienood tegemoet te komen!

    7. je geen koolhydraten eet. Koolhydraten zijn energie voor het lichaam, je kan eventueel minderen, maar eet altijd een beetje (volkoren of granen)-koolhydraten.

    8. je groenten laat links liggen. Ze bevatten nochtans veel vitamines en mineralen die vermoeidheid helpen bestrijden, en kunnen ijzertekort (ook een oorzaak van vermoeidheid!) opvangen.

    9. je darmproblemen hebt. Constipatie (te weinig water of vezels) of diarree (te veel suiker en vet) hebben een enorme impact op je energieniveau.

    10. je te weinig water drinkt. Dehydratatie doet de concentratie zakken, de vermoeidheid stijgen en kan ook hoofdpijn veroorzaken.