Wachtdienst Limburgse apothekers

Uw apotheek van wacht in uw regio

Vind een apotheek van wacht tussen 9u en 22u op volgende website.
Geef uw postcode in om de apotheek van wacht uit uw regio te kennen.

Om de apotheek met nachtwacht te kennen, bel tussen 22u en 9u naar: 078/05 17 33 (zonaal tarief)

  • Wat zijn de mogelijke oorzaken van pijn bij het plassen?

    Het is een van de meest banale dingen die we als mens doen: plassen. Een paar keer per dag, afhankelijk van hoeveel vocht we opnemen. We denken er amper bij na, tot het pijn doet. Iedereen krijgt wel eens te maken met pijn bij het plassen. Maar wat kan daar de oorzaak van zijn? 

    Pijn of een branderig gevoel tijdens het plassen kan veel verschillende oorzaken hebben. Wij sommen de vaakst voorkomende even op.

    BLAASONTSTEKING

    Een blaasontsteking of cystitis is een van de meest voorkomende oorzaken van pijn bij het plassen. Meestal wordt een blaasontsteking veroorzaakt door E.coli: een microbe die samen met andere darmbacteriën vooral bij vrouwen en vaak na geslachtsgemeenschap in de blaas terecht kunnen komen en een infectie kunnen veroorzaken.

    NIERSTENEN

    Nierstenen zijn kleine calcium kristallen die zich ontwikkelen in de nieren, waar ook de urine zit. Meestal veroorzaken ze weinig of geen problemen, tenzij ze terechtkomen in de urineleider en daar een verstopping veroorzaken. Dat kan zorgen voor een branderig gevoel en zelfs voor heel ernstige pijn.

    CHLAMYDIA (BIJ VROUWEN)

    Een van de vaakst voorkomende soa’s (seksueel overdaagbare aandoeningen) is chlamydia. Soms gaat deze aandoening gepaard met pijn bij het plassen, maar heel vaak ook zijn er helemaal geen symptomen. Nochans kan een chlamydia-infectie blijvende schade aanrichten aan de eileiders en zelfs tot onvruchtbaarheid leiden.

    PROSTAATONTSTEKING

    Mannen die te kampen krijgen met een prostaatontsteking krijgen vaak te maken met pijn of moeilijkheden bij het plassen. Andere symptomen zijn pijn in de lies, het bekken en de genitaliën. Een bacteriële ontsteking kan meestal goed behandeld worden, andere oorzaken zijn soms moeilijker na te gaan.

    VAGINITIS

    Vaginitis, of een ontsteking van de vagina, zorgt vaak voor jeuk, pijn en afscheiding. Er zijn verschillende vormen. Bacteriële vaginose ontstaat door een overmatige groei van de organismen in de vagina. Schimmelinfecties worden meestal veroorzaak door een schimmel die natuurlijk voorkomt. Beiden kunnen zorgen voor pijn of een prikkend gevoel tijdens het plassen.

  • Welke medicatie nemen bij een zwangerschap

    Kwaaltjes tijdens de zwangerschap. Het komt vaak voor en dan is het verleidelijk om op eigen houtje je huisapotheek te gebruiken. Maar welke geneesmiddelen best vermijden en welke gebruiken? 

    Om te beginnen, is er één simpele maar cruciale regel: overleg altijd met je huisdokter, gynaecoloog of apotheker als je overweegt geneesmiddelen te nemen. Van heel weinig medicatie is namelijk bewezen dat ze geen schade aanrichten bij je baby. Ze worden namelijk opgenomen in het bloed en bereiken zo je kindje.

    Ons advies is dan ook: let op met niet-voorgeschreven medicatie vanaf het moment dat je probeert zwanger te geraken. Niet pas vanaf het moment dat de zwangerschapstest positief is, dus. Waarom? Je baby is het meest kwetsbaar tijdens de eerste drie maanden van de zwangerschap. Op dat moment worden namelijk alle organen gevormd.

    Stop echter zeker niet op eigen initiatief met het nemen van voorgeschreven medicatie voor aandoeningen die losstaan van de zwangerschap. Mogelijk is een bepaald geneesmiddel inderdaad niet langer aan de orde, maar moet je overstappen op andere medicatie. Hou er daarbij rekening mee dat je misschien eventjes moet wachten met het helemaal gaan voor die kinderwens.

    Vitaminen: let op de hoeveelheid

    Je zal het vast goed bedoelen, maar overdaad schaadt. Ook als het om vitaminen gaat. Zo is een teveel aan vitamine A net schadelijk voor je kind en verhoogt zo het risico op aangeboren afwijkingen.

    Wat je wel absoluut mag innemen is foliumzuur, ook wel vitamine B11 genoemd. Het bevordert de ontwikkeling van het centraal zenuwstelsel van de embryo en helpt mee open ruggetjes voorkomen. Je start best al met foliumzuur vanaf het moment waarop je zwanger probeert te worden. Zorg ervoor dat je dagelijks minstens 0,4 milligram inneemt en doe dit tot en met de derde maand van de zwangerschap. Bij verhoogde risico’s kan je arts zelfs tot 4 mg per dag voorschrijven.

    Tegenwoordig zijn er multivitaminepreparaten, speciaal voor zwangere vrouwen. Daarmee ben je er zeker van dat je de juiste hoeveelheid van elke vitamine binnenkrijgt. Inclusief foliumzuur én stoffen als calcium en ijzer.

    Homeopathie is niet hetzelfde als fytotherapie (kruidengeneeskunde)

    Natuurlijke producten betekenen niet noodzakelijk veilig voor zwangere vrouwen. Bepaalde kruiden zoals ginseng kunnen net zo goed schadelijk zijn voor de foetus. Dus ook hier: vraag advies aan je dokter of apotheker.

  • Vijf vragen (en antwoorden) over winterhanden en -tenen

    Iedereen heeft er des winters al wel eens last van gehad: jeukende en soms zelfs pijnlijke tenen en handen. Waar komen die vandaan, wat kan je eraan doen en hoe help je ze te voorkomen? Vijf vragen én antwoorden over winterhanden en -tenen.

    1. Waarom komen winterhanden en wintertenen vaak terug?

    Het is niet helemaal duidelijk hoe winterhanden en wintertenen precies ontstaan. Wél is het zo dat de klachten bij heel wat mensen elke winter weer de kop opsteken. Vooral vrouwen hebben er last van. Aderverkalking en het gebruik van bepaalde medicatie zoals bètablokkers zouden het risico kunnen verhogen, maar helemaal vast staat dat niet.

    2. Wat is er aan te doen?

    In de eerste plaats is er de meest logische oplossing: de koude vermijden en je handen en voeten warm houden met sokken en handschoenen. Kies voor ventilerende en warme stoffen zoals wol. Een ander goed advies is om afwisselde de handen drie minuten in warmwater te houden, gevolgd door een halve minuut koud water. Dat verbetert de doorbloeding.

    3. Wat doe je met kloofjes in je vingers?

    Kloofjes komen vaak voor in de handen en vingers in de winter, maar het is niet gerelateerd aan winterhanden. Het zijn pijnlijke barstjes in de verdikte huid en komen vaak voor bij eczeem in combinatie met de koude, droge winterlucht. Dat laatste vermijden is dan ook vaak al de oplossing: draag warme handschoenen in de winter. Was je handen met lauw water en droog ze goed af met een propere handdoek. Gebruik zo weinig mogelijk zeep, smeer liever een vette handcrème achteraf. Het effect van huidlijm is nooit bewezen, maar het zou helpen om een pijnlijk kloofje te verzachten en de genezing te bevorderen.

    4. Welke huismiddeltjes kunnen helpen?

    Aardappelschillen op de pijnlijke plekken leggen of je voeten inwrijven met ochtendurine: het zijn ‘huismiddeltjes’ waarvan gezegd worden dat ze helpen, maar dat is nooit aangetoond. Hoewel winterhanden en -tenen vaak terugkomen, gaan de klachten na een tijdje ook wel vanzelf weer over. Daardoor kan het lijken dat het huismiddeltje geholpen heeft, terwijl dat misschien niet het geval is.

    5. Hoe geraak je van gezwollen tenen af?

    Typisch voor wintertenen zijn de pijnlijke, gezwollen plekken op de tenen. Het kan ook voorkomen op de vingers (bij winterhanden) én zelfs op de oorschelp of de buitenzijde van de dijen. De pijnlijke of jeukende plekken ontstaan omdat de huid plaatselijk ontsteekt door de koude. Meestal verdwijnen de klachten in het voorjaar vanzelf. Jammer genoeg is er geen enkel geneesmiddel waarvan bewezen is dat het werkt. Maar het middel nifedipine (op voorschrift) lijkt te kunnen helpen, het verwijdt de bloedvaten. En omdat de klachten voortkomen uit een ontsteking, kunnen ook ontstekingsremmers helpen. Bij te veel pijn kan paracetamol verlichting brengen.

  • Waarom hangt ons voedingspatroon samen met onze gemoedstoestand?

    Herkenbaar voor velen onder ons: je bent triestig of slechtgezind en je eet meer én ongezonder. Emotioneel eten heet dat dan. Maar bestaat het echt? Is er een verband tussen hoe en wat we eten en hoe we ons voelen? En wat kan je ertegen doen?

    Een slechte dag gehad op het werk, ruzie met je lief of een vriend of vriendin of gewoon: je niet lekker in je vel voelen. Velen onder ons grijpen dan naar eten. Als troost. En vaak zijn dat geen groentjes waar we ons dan mee volsteken, maar wel snoepgoed, koeken of vettige snacks. Vraag je je af of jij ook een emotionele eter bent? Stel je dan even onderstaande vragen.

    • Als je stress ervaart, eet je dan meer?
    • Als je jezelf wil kalmeren of een bepaald negatief gevoel wil tegengaan, eet je dan om je beter te voelen?
    • Beloon je jezelf soms met eten?
    • Heb je soms het gevoel dat voeding je ‘overvalt’, dat je er weinig controle over hebt?

    Antwoord je hier vaak met ‘ja’ op, dan is eet je allicht emotioneel en niet per se uit een echt hongergevoel.

    WAAROM EET JE EMOTIONEEL EN WAT DOE JE ERAAN?

    Er zijn tal van redenen waarom mensen emotioneel gaan eten. Spontaan denk je nu allicht aan negatieve emoties die gecompenseerd moeten worden, maar het kan evengoed voortvloeien vanuit positieve gevoelens: beloning. Dit zijn de meest voorkomende redenen waarom mensen naar ongezonde of een teveel aan eten grijpen op bepaalde emotionele momenten:

    STRESS

    Drukte en een leven dat er elke dag in al zijn drukte weer hetzelfde uitziet, kan ervoor zorgen dat eten net een soort climax van de dag wordt. Je grijpt dan naar een zak chips, een pak frieten of een reep chocolade.

    Wat kan je doen?

    In dit geval is het zaak om vooral iets aan de stress en het gebrek aan vernieuwing in je dagdagelijkse leven te doen. Misschien is het tijd voor een nieuwe hobby of, drastischer zelfs, een nieuwe job?

    VERVELING

    Je hebt niks om handen en even geen doel voor ogen. Verveling! Dan is eten iets leuks om te doen, waar je niet bij hoeft na te denken en toch van geniet. Een valkuil voor vele emotionele eters.

    Wat kan je doen?

    Probeer jezelf op een andere manier af te leiden of de verveling tegen te gaan door een ommetje te lopen buiten of even een bezoekje te brengen aan vrienden.

    ONVERWERKTE EMOTIES

    Als je tijdelijk last hebt van heftige emoties omdat er op dat moment in je leven iets veranderde of je iets overkwam, is naar eten grijpen gemakkelijk en vooral: troostend. Maar oplossingen op lange termijn biedt eten niet.

    Wat kan je doen?

    Ga dus op zoek naar de oorzaak van je gevoelens en pak die aan. Desnoods met (professionele) hulp van buitenaf.